Saturday 14 July 2007

يوم .. بس مش زي أي يوم

صحيت الصبح الساعة ال6 صباحا .. على غير العادة .. وبالرغم من اني نايمة الساعة ال4 فجرا
ربنا ما يوريكم ولا يكتبها على حد منكم .. كان عندي قوافل بيطرية
اه منا في طب بيطري بس كلها كام شهر وابقى في الشارع .. أتخرج يعني
المهم صحيت ونزلنا ركبنا الاتوبيس .. وانطلق بينا الى بلاد الواء الواء .. أو على ما يبدو لي أنها بلاد الواء الواء
بلاد معظمها لا تقريبا كلها مش موجود على الخريطة .. كمان الخدمات والمرافق مش اد كدا
طيب مش قضيتنا
نزلت عربية تلف البلد .. يا أهالي البلد الكرام .. في قافلة بيطرية منورة عندكم .. كل اللي عنده حيوانات تعبانة يجيبها
مفيش ثواني .. والحالات ابتدت تهل
وطبعا احنا معسكرين في وسعاية كدا جمب الغيط ومتقسمين مجموعات .. ديه باطنة .. ديه ولادة .. جراحة .. وهكذا .. ولابسين البلاطي وشكلنا يفرح يعني
أنا باة كنت في مجموعة الوقاية خير من العلاج .. يعني كل مهمتنا تتلخص في رش الحيوانات اللي عندها جرب .. واللي عندها حشرات
ومعظمها كانت سليمة .. بس كتطبيق للمثل القائل .. أبو بلاش كتر منه
فده كان شغل خفيف .. وكنت فاضية وكانت فرصة كويسة امارس هوايتي المفضلة في متابعة الناس وتسجيل سلوكياتهم
أول حاجة تعامل الطلبة مع الفلاحين .. أو خلينا نعممها ونقول تعاملنا كافراد مع مجتمعات مختلفة عنا
ندي مثال : مجموعة طلبة بنات وولاد واقفين مع بعض وبيهزروا ويضحكوا وفاتحينها على الرابع
طبعا ديه كانت فرصة كويسة لاصحاب الحالات انهم يرموا كلام مش ظريف .. او انهم يتجاوزوا الحدود مع الطلبة البنات
فطبعا أنا كفرد حتى لو مقتنع باللي بعمله .. انا مش عايش لوحدي .. لازم اراعي المجتمع اللي حوالية بافكارة ومعتقداته
حاجة تانية ..وهي مهارة التعامل مع الناس .. شئ اد ايه مهم وصعب
مهم أوي الناس تاخد عني انطباع كويس .. مش بس اني شاكرة في الشغل
ممكن اكون شاطرة اوي في شغلي .. بس اتعاملت غلط .. بتعالي او سمحت بتجاوز للحدود
ممكن اكون مش بفهم اي شئ واتعاملت بذكاء
مثال : انهاردة مثلا كنا بنرش محلول في مياة بتركيز معين .. المحلول ده خلص .. طيب ايه العمل لو قلنا خلاص شطبنا ايه المنظر
قال للعامل قضيها مياة وخلاص
وكل ما ييجي حد .. والله يا حاج انت ابن حلال خلاص دا احنا يا دوب بنخلص .. والناس ماشية تدعيله وربنا يجيب الشفا على ايديك يا دكتور ووووووووووو
نظرة الناس للبنت اللي بتشتغل طبيبة بيطرية .. حتى البنات نفسهم اللي في المكان
طبعا مش مقتنعين بيها اطلاقا
ده غير الكلام من نوعية .. ياريتني كنت حمار علشان الدكتورة تكشف عليا
يااااااا اكيد طبعا خفيتي يا حلوة لما الدكتورة كشفت عليكي .. ده لمعزة
مش عارفة ده بيعكس نظرتهم للبنت وشغلها ولا انا اللي مكبرة المواضيع
الأطفال الموجودين وتأثير المكان عليهم
تلاقي عيل مكملش 3 سنين .. وساحب معزة وجاي .. وواحد تاني شايل فرختين وجاي
لو كلمته كلمة مش عاجباه ممكن تلاقي كورس شتايم اتفتح
وتلاقي العيل من دول ماشي حافي في التراب والارف .. وماشاء الله ربنا مباركله في صحته
انما لو بصيت لولد من بتوعنا .. من اللي بيخافوا يلمسوا القطة
ويشربوا اللبن الصبح .. ويلعبوا في النادي
ولو سهروا للساعة 11 تجيلهم نزلة معوية
ااااااااه انا شكلي هيست
بس كنت هتجنن واطلع شوية من الزحمة اللي في دماغي
يلا .. اروح أروق الجي بأة

16 comments:

Anonymous said...

السلام عليكم
طبعا عندك حق يابيرو يوم مش زى اى يوم ربنا يكون فى عونك بالنسبة للنقاط اللى قولتيها نمسكها واحدة واحدة اولا حكاية المحافظة على التقاليد والكلام من دة انا معاكى جدا فى الموضوع دة بس هما اصلا كان واخدين الموضوع هزار مش جد وحكاية تعليق الناس على الطبيبة البيطرية دة اصلا واقع لازم تعيشيه مدام انتى عياشة فى مصر مش هاندخل فى تفاصيل اما الاولاد الصغيرين دول اظاهر كانوا محتاجين رش مع الحيوانات اللى شيالينهم وحكاية المعاكسات دى طبيعى جدااا ماهما الصبيان لسة تافهين ماتغيروشى يوم مايقولوا ان خرم الاوزون اتقفل يوم مالصبيان هايبطلوا معاكسة حد يسالنى يقولى ايه العلاقة ارد اقوله ماعرفشى على العموم ربنا يشفىىىىى الجميع

ta5areef said...

ربنا يكرمك يادكتورة علشان فكرتينى فعلا بالذى مضى
المهم تكونى استفدى حاجة من نظرة الناس للطبية البيطرية
هه؟؟

Ert3ashat said...

ايوه والله
كلامك صح انا بشوف زمايلي البنات بيتعرضوا لنفس المواقف ديه
انا ولد في طب ولما بنروح زيارات بتحصل مواقف شبه كده

مدونتك جميله احييكي

Abeer said...

منمن ..ليه بس هتقلبي النصف الاخر من المجتمع علينا .. مش كلهم طبعا بس في ناس متعرفش المسئولية
وعلى رايك ربنا يشفي

Abeer said...

تخاريف
اي خدمة يا دكتور .. الا ليت الشباب
اكيد طبعا استفدت .. اني من رابع المستحيلات انزل فيلد
:(

Abeer said...

ارتعاشات
منورني .. اخيرا لقيت حد في صفنا
اسعدني مرورك جدا
:)

Anonymous said...

السلام عليكم
اصحح حاجة بس انا كنت بتكلم عن اى ولد بيعاكس والله كمان انا كرمتهم بالكلمة تافهين وعارفة انهم مش كلهم واكيد ربنا هايشفى المرضى مش الاصحاء ولاايه؟......

خيرالدين said...

محاوله التعليق الاولى فشلت

نظره الريفى لاى واحد غريب او مختلف عن عاداته وتقاليده وطريقة لبسه وكلامه موجوده بشكل كبير يعنى ربنا يكون فى عونهم الاطباء البشريين اللى تكليفهم بيكون فى مناطق مختلفه عنهم زى واحد اسكندرانى يروح الصعيد او العكس
معاناه

دكتور كسلان said...

اولا احب احييكى ع المدونة التحفة دى
ثانيا انا مبسوط قوىان انت مش مكسوفة من انك بيطرية لا وبتحكى يومياتك كمان
ثالثا فكرتينى بالذى مضى على راى تخاريف لان انا عشت يوم زى ده بالظبط وكنت هاتخانق مع ولد علشان عاكس واحدة زميلتى
رابعا ودا الاهم نقطة التعامل مع الناس

انت من يوم واحد اتخنقتى
انا بقالى سنة مخنوق من معاملة الناس
ربنا يوفقك فى حياتك العملية

Abeer said...

علاء
شكرا على المرور

_______________

منمن
صادقة والله
:)

Abeer said...

احنا

عندك حق جداااااا
يعني مثلا انهاردة العيال كانت بتحدفنا بالطوب واحنا مروحين
بعد ما عالجنالهم حيواناتهم ببلاش
ناس غريبة

Abeer said...

دكتور كسلان

اولا منورني
ثانيا الحمد لله انا عمري متكسفت اني طبيبة بيطرية
ثالثا وده الاهم .. ربنا يصبرك جدا جدا لو كنت شغال فيلد تحديدا في الارياف
:)

هشام رمضان said...

لأ الصراحة تستاهلي الإعلان ,, الموضوع جميل و كلامك اجمل ,, انا لما اخلص المدونة هبقى اقولك و اديكي خبر عشان تيجي تعايني و على العموم دي المدونة القديمة ,, عايز رأيك فيها
WWW.S00S-HT.BLOGSPOT.COM

أبوسويلم said...

اولا أحب اهنيك على مدونتك الجميلة
ثانيا أحب برده أقول ان الايام اللى بتكون زى اليوم اللى انت قضيتيه ده هى اللى بتكون الخبرة عند الانسان وعلى قدر صعوبتها وثرائها فى نفس الوقت على قد ما بتكون خبرة الانسان أكبر
ثالثا يا ريت تقولى للاخت منمن ان مصر لسه فيها رجالة وبيقفوا وقفة رجالة بس هى تدور بس وهى تلاقى
رابعا يا ريت تشرفينى بزيارة مدونتى
ibnbalad.blogspot.com
الحمد لله كنت هاطول عليك بس ربنا ستر

Abeer said...

هشام رمضان
شكرا على مرورك
وربنا معاك

Abeer said...

ابو سويلم
منورني جداااااا
وبعدين طول براحتك .. معندناش ضرايب على الكلام
والله يا جماعة ده مكانش يوم ده كان اسبوع بحاله شفت فيه بلاوي
:(
ومتقلقش خالص انا قلت للاخت منمن ان البلد ديه فيها رجاله
وبيقفوا وقفة رجاله
والارض لو عطشانة .. وكل حاجة
:)