Saturday 8 September 2007

أي كلام

حتى هذه اللحظة لم أتعرض لأي اغراء .. ليس امامي ما يُسرق .. وانا لا املك الحكم على حراس المرمى الذين لم يتعرضوا لكرة واحدة طيلة المباراة
لقد تعلمت أن كل انسان يقضي حياته في الفخر بأنه لم يقترف ذنبا .. فالحقيقة هي أن نطاق حياته بعيد عن أي فرصة لاقتراف الذنوب
فاذا اتيحت له الفرصة .. حسن .. انتي تعرفين من اين ياتي اللصوص والمختلسون والقتلة انهم من بيننا .. انهم نحن
هؤلاء اشخاص وجدوا الفرصة كاملة فادركوا انهم اضعف مما تصوروا .. ادركوا انهم لم يكونوا قط شامخي الاخلاق كما حسبوا
أنا لم اتعرض لاي اغراء واعتقادي الخاص انني ساقاوم وقتها وان تربيتي القويمة ستصمد لكن من يدري ؟ إن الغراء لمغر بحق .. وعندنا في مصر نقول ( الشيطان شاطر ) .. ضعي عشرة رجال ممن يتشدقون بنبل الخلق والرفعة في موقف يسمح بالفساد .. ولكن اكدي لهم ؟أولا ان لا خطر عليهم على الاطلاق .. ما سيفعلون هو سر بينهم وبين ضمائرهم .. ثم راقبي نتيجة التجربة
أعتقد ان اثنين من العشرة لا اكثر سيبرهنون بحق على انهم نبلاء ...
أنا اعرف انني ( ساحاول ) أن اصمد ومن يدري ؟ لربما لعبت تربيتي دورا وقتها
ثمة مقولة عندنا في مصر معتاها ( من لم يشبع على مائدة أبيه فلن يشبع للابد ) وأنا شبعت على مائدة أبي بالتاكيد
لكني ادعوا الله صادقا ألا يضعني في موقف أتعرض فيه لاغراء
د.احمد خالد توفيق
ده باختصار شديد اللي بيدور جوايا .. مبقتش قادرة افهم نفسي .. انا جوايا كويس ولا جوايا وحش
انا لسة متعرضتش للحياة وللمواقف اللي بجد اللي بتبين مبادئنا ديه فعلا متاصلة جوانا ومتمسكين بيها .. ولا مجرد شعارات
بس على الاقل اتعرضت لمواقف .. نتج عنها حاجة زي الصراع النفسي جوايا .. بين الصح وبين الغلط .. حتى لو الصراع ده للحظات
مش عارفة .. ايه رأيكم في الكلام الملخبط ده

50 comments:

دكتور كسلان said...

حبيت اسجل نفسى اول تعليق
ثانية واحدة
هاقرا البوست

abo salah said...

بعد السلام عليكم

أولا ياستي أحييكي علي الفقرة دي ، و أختيار ممتاز منك
أنا من أشد المعجبين بالعملاق أحمد خالد توفيق

ثانيا رغم أن كلام دكتور أحمد خالد توفيق حقيقي ، ألا أن المبادئ هي مجموعة مكونات لشخصيتنا ، ممكن تنشأ بالتربية ، أو بالمجهود الفردي من الخبرة الحياتية ، حتي و أن كنتي خائفة أنك تحيدي عن مبادئك لما تتعرضي لأغراءات جديرة بأن تجعلك كذلك
فده ممكن يكون أمر طبيعي

و القاعدة بتقول
أن الأنحراف عن المبادئ الحسنة هو خطأ

و قاعدة ثانية تقول
الخطأ صفة بشرية ، كان يجب أن يلزمها الله للأنسان ، ليترك الكمال لجلا جلاله

و لكن متفكريش و تسألي نفسك
ياتري أنا لو أتعرضت لأغراءات هتخلي عن مبادئي ولا لا؟؟؟

عارفة ليه
عشان أكيد مبادئك التي وضعتيها لنفسك ربت جواكي خوف .. خوف الوقوع في الخطأ

و حتي لو أخطاتي و ده أمر طبيعي
فبرضه هتلاقي مبادئك ربت جواكي أحساس بالذنب و اللوم .. وده نعمة النفس اللومة

أنا عارف أنا كل ده صراع نفسي .. و بحب أطمئنك أن كتير أوي بيعانوا من الصراعات دى في ظل الظروف اللي أحنا بنعاشها .. و غالبا بيبقي سببها البعد عن ربنا و عن الصلاة

أسف أني طولت عليكي .. جائز عشان أنا برضه بعاني من صراعات نفسية

تحياتي

دكتور كسلان said...

هتلخبطينا معاكى ليه يا دوك
انا مش ناقص لخبطة
بس اللى اقدر اقوله لك
ان جوا كل واحد فينا الخير والشر
والانسان الذكى هو اللى يقدر يطوع نفسه ناحية الخير
واكيد كلنا بنرتكب اخطاء كتيرة
بس المهم ان احنا نلوم نفسنا ونتوب عن اللى عملناه
ودى بتبقى النفس اللوامة
هىصحيح مش هتخلنا فى احسن حال
بس احسن من النفس الامارة بالسوء
واللى مبتندمش على اى حاجة
ويارب يعيننا ونقدر نزكى انفسنا
ونكون احسن من كده

يقول الله سبحانه وتعلى فى سورة الشمس

بسم الله الرحمن الرحيم

ونفس وما سواها
فالهمها فجورها وتقواها
قد افلح من زكاها
وقد خاب من دساها

صدق الله العظيم


كفاية كده انا كتبت كلام كتير
وفيه ناس بتترصدنى وبتعملى محاضر

سلام يا دكتورة

kafrawy said...

و الله يادكترة لتبطلى الكلام دة


انتى زى الفل و تمام و اخر فل و 19 كمان




بلاش وسوسة الشيطان دى

ما علينا said...

الكلام مش ملخبط ولا حاجة
دا بيدور جوا ناس كتير اوي مننا

وناس كتير بتفكر وتقول لنفسها
يا ترى لو انا على المحك

مش دايما تلاقي ناس يقولك دا بقى على المحك خلاص

يعني انسان بقى في وضع الاختيار
بين الصح وبين الغلط

او بين اختيارين هايكشفوا تركيبته الداخلية فعلا

لكن انا رايي ان الانسان
مايتمناش انه يكون في الوضع دا
لانه ما حدش ضامن النتيجة ولا عارف مبادئه مهما كانت صلابتها هل ستبقى وتقاوم الاغراءات

خاصة وان الانسان كلما زادت مقاومته كلما زادت الاغراءات ضراوة محاولة للفتك به

ولست ايضا مع من يتشدقون بالنبل والفضيلة
وهم لم يتعرضوا لاي مواقف فاصلة


لكن اقدر اقولك
طالما تعرضت لمواقف شبه فيصلية
ونتج عندك صراع
فهذا شيء مطمئن


وزي ما ابو صلاح قال
تربيتك اما انها هاتمنعك من الوقوع في الخطا
او لو وقعتي هتعذبك باللوم والندم
ودي نعمة فعلا

لان هناك من يرتكبون الاخطاء كما لو كانت هواء يتنفسونه

تربيتك بتكون هي البذرة التي تنمو مع الوقت من احتكاكك بالحياة
وتبدأ مبادئك الشخصية تتبلور

وبعدين كلنا جوانا الخير والشر
وانت اكثر الناس قدرة على الاحساس
هل انت خيرة ام شريرة

انفردي بنفسك وحاوريها
اكيد هاتعرفي

وان شاء الله
طالما انت الموضوع بيؤرقك
اكيد انت انسانة خيرة من جواك
وبتنفري من الاخطاء

ما علينا said...

صحيح
بعد اذنك يا بيرو

انا بارصد تعليقات كسلان
ودا منهم

mohamed said...

طيب دول 10 8 منهم استجابوا للاغواء لما تعرضوا ليه و 2 لاء

لان الاتني دول فعلاً اخلاقهم نبيله

طيب انا ليا راي تاني

ممكن يكنوا الاتنين دول كمان اسواء من الثمانية التانين

ويكون اللي منعهم من انهيم يستجيبوا مزيد من الجبن والخوف

مش الفضليه اللي منعتهم

أبوسويلم said...

كلنا بش يا عبير واكيد كلنا بنغلط وده مش معناه اننا وحشين او اننا غلط
لأ بكل بساطة
ربنا خلقنا وفينا الجانب الخير والجانب الشرير
وده علشان يعرفنا مدى قوتنا من ضعفنا
وعلشان كده كمان ربنا أوجد التوبة علشان نقدر نتغلب على اخطائنا ونقدر نهزمها
وفى الاول والاخر احنا بشر
موضوع جميل يا عبير
ربنا يوفقك وكل سنة وانت طيبة
سلام

Unknown said...

لاننا فى الدنيا لاننا بشر
طبيعى بيدور جوانا صراع الخير والشر كل انسان داخلة خير وشر والفيصل فى حسم الامر لاحد منهم عوامل كثيرة
التربية البيئة الظروف النفسية والاجتماعية
ومواقف الاخنبار
منا من ينجح ومنا من يفشل
ادعوا الله ان يمكننا من التغلب على الشر داخلنا

ta5areef said...

انا عن نفسي مش فاهم اى حاجة
بس اللى فى اعتقادى ان الخير جوانا كلنا بيبقي غالب الشر والشر دا له ظروف علشان يظهر يعنى مش بنتحين الفرصة للغلط بالعكس دا الغلط هو اللى بيتحين الفرصة دى ولا ايه؟؟

Dr Halwagy said...

أولا كلام الدكتور أحمد توفيق معبر أوي

احنا فعلا بنحكم على الناس لأن ايدنا فالميه البارده

بس الواحد لو حاول يتقي ربه في كل شئ و جعله رقيبا له أكيد هيبقى صعب على الشيطان إنه يغويه

ده أو تعليق ليا فالبلوج

بس إن شاء الله مش آخر تعليق

تحياتي

قطوف said...

دكتورة عبير

أجدع حاجه الوحد يسبها بظروفها
الظروف كويسه مفيش مانع أعمل بطل
الظروف مش ولا بد أعمل ندل ومش واخد بالى ومبادئ تاخد اجازه

هى العمليه كده حسب الظروف المحيطه اللى بتقوى النسق القيمى للإنسان وتساعده انه يقف اما أغوائات الشيطان

أنا نفسى بتأثر بأصدقائى زى اى انسان
بمعنى محدش يفهمنى ان واحد فى بلد كلها كفر وإلحاد وهو الى هيبقى فيها شيخ



وموضيع ايه دي يا دكتوره انا بحب د.أحمد خالد توفيق
عرفتك
إنت عبير الى فى قصص بتاعته
صح
صح

صانعة الحرية said...

السلام عليكم
ادعوكم للمشاركه فى حملة
معا من اجل الحريه للمعتقلين
http://sona3al7iah.blogspot.com/2007/09/blog-post_08.html

Abeer said...

دكتور كسلان

ايه الشرف العظيم ده .. اول تعليق وكمان تعليق طويل
:)
انت معاك حق .. جوه كل حد فينا الخير والشر
بس
انا بقول لما بتكون بتنادي بمبادئ .. وتفاجا بنفسك لما اتحطيت في موقف ما
بتتصرف ضد مبادئك ديه

Abeer said...

ابو صلاح

بعد عليكم من السلام
الفقرة ديه من عدد سفاري .. كان بيتكلم فيه عن السايكوميتري

وبجد تعليقك من اكتر التعليقات اللي عجبتني
وعندك حق .. اللي بيسبب جوانا صراع هو بعدنا عن ربنا
وربنا يستر ونغلط في حدود البشر العادي
منعداش لمرحلة الندم

Abeer said...

كفراوي

منورنا يا دوك
حاضر هبطل الكلام ده
:)

Abeer said...

ما علينا

انتي عندك حق .. محدش ضامن نتيجة الموضوع
بس عارفة .. هي اول مرة اللي بتفرق
لو استسلم هيستسلم على طول
لو قاوم هيقاوم على طول


وبعدين يا ستي ارصدي زي مانتي عايزة
البيت بيتك
:)

Abeer said...

محمد

وجهة نظر تستحق الاحترام
عدم الاستسلام للرغبات والوقوع فيها
هي فضيلة
ولا جبن وخوف

بس متهيالي انه لو خوف من العقاب .. سواء كان عقاب الهي او عقاب على يد بشر
ده في حد ذاته مؤشر كويس

Abeer said...

ابو سويلم

عندك حق .. ربنا عملنا التوبة .. وادي شهر التوبة جاي
كل سنة وانت طيب



ايوية

ادعو الله معكي ان يمكننا من التغلب على الشر .. والا يضعنا في موقف ننهار فيه امام انفسنا

Abeer said...

تخاريف دكتور

يعني .. جايز الخير بيبقى غالب بالفطرة في بدايات الحياة
لكن مع الظروف اللي تم ذكرها .. تربية احتكاك بالحياه
بتتغير النسبة
والكفة يا بتتساوى يا بتميل .. يا بتتقلب خالص

Abeer said...

dr_halawagy

منورني يا دكتور باول تعليق
ومنتظرة باقي تعليقاتك


بس حاجة كويسة .. ان تقريبا كلنا متفقين ان سبب الصراع النفسي هو البعد عن ربنا

Abeer said...

سي السيد

حراااااااااام عليك
باة انا عبير اللي في قصصه
هو انت مش بتقرا المقدمة
طيب اقراها بأة .. بدل ما نسيح هنا


بصراحة انا مش متفقة معاك خالص
في حكاية بظروفها
بكلامك ده انت وجدت مبرر للكافر وللملحد .. طالما على دين ابائهم
لو كان كدا .. يبقى كان ربنا وجدلهم نفس العذر .. ومحاسبهمش

لكن انا كنت بتكلم في موقف محدد
والحل بتاعك اني ادي لضميري اجازة واقضيها
دنا كدا اروح اشتغل مع الحكومة على طول

منورني يا سي السيد
:D

Abeer said...

صانعة الحرية

ربنا معاهم ويفك اسرهم في اقرب وقت
ان شاء الله

Anonymous said...

السلام عليكم
ازيك يا عبير
الجمله دي علاء عبد العظيم هو اللي قالها صح؟

انا بعشق السلسله دي
موضوع موفق

انا مقتنعه بالموضوع ده ومره كان في شباب بيدخن في الكافتيريا في سنه اولي وزمايلي قالواان ده غلط وان ميصحش انهم يدخنوا لان دي مش شطاره بالعكس دول بيأذوا نفسهم
انا طبعا كنت معاهم في الرأي ده بس قلت لهم الله اعلم يمكن لو كنا ولاد وكان بابا كل واحده مننا بيدخن كان بقي حالنا غير كده او كنا احنا مكانهم وهما بيعترضوا علينا

طبعا كنت متأثرة براي د. احمد توفيق
عموما الخلاصه انا احنا مش المفروض نفكر كده
يس لازم نبقي عارفين ان كون ربنا محطناش في وضع يختبرنا فيه دي اكيد نعمه من عنده لازم نشكره عليها

اسفه طولت عليكي بس ده عشان انا بحب كلام د.احمد توفيق جدا
سلام

حسن مشالي said...

كل عام وانت بخير
تحسنين الاختيار فى موضوعاتك
مذا البوست استوقفنى طرحه مع نفسى
فشكرا لانك منحتينى هذه الفرصة
لتأمل احوال الانسانيه وامكنية صمودها او تقلبها
تحياتى

حزيــــــــــــــــــن said...

انه الصراع الابدى المعتاد فى كل نفوس البشر
لا تخجلى من ذلك الشعور ولكن فقط ابحثى بداخلك عن الطاقه التى تدفعك دفعا للانتصار على النفس

على فكره كلمة مبادئ كلمة مطاطه كل واحد بيصنعها ويلغيها او يتمنطق عليها حسب مزاجه
افضل الاحتكام لقواعد اخلاقيه ودينيه

تحياتى

ا بـن عــمــر said...

اللهم يا مقلب القلوب
ثبت قلوبنا علي دينك
ولكن من احب الله بحد
لا يعصاه
وأذا فعل
يعود من قريب
وقليل ما هم

Halawa said...

ده احنا فعلا
وده اللي جوانا
مش انتي لوحدك

قولي يارب
اهدينا وفك الغمامة اللي على عينينا
ده الحل

كل سنة وانت ىطيبة


تحياتي

yas said...

على فكرة نفس الكلام ده بيبقي فى دماغى ساعات

انكسارات .. احمد البوهى said...

بعد ان انتهيت من قراءت البوست ..وقفت للحظة ثم ضغط على لينك البوفيل ..عدت للمدونة مرة اخرى وعلى استعداد لكتابة تعليقى ..لمحت تعليق حزين صديقى ..وكان قد سرق الكلام اللى لسه هقوله وده مش صدفة او لانه صديقى ..ده لاننا تحدثنا فى هذا الموضوع من قبل..وتلك كانت مساحة الاتفاق بيننا
..
اسف للاطالة
وتقبلى خالص تحياتى

Ert3ashat said...

جميل اوي البوست
عندك حق الواحد عمره ما هيعرف تفسه الا في المواقف ديه
ربنا يعينا و يثبتنا يا رب

Desert cat said...

كل ابن آدم خطاء وخير الخطائون التوابون
يعنى احنا مش ملايكة يا بيرو
بس برضه الانسان الصح وصاحب المبدأ السوى هو الى بيقدر يتحكم فى تصرفاته
ومن الطبيعى الاساس فى التربية

مواطن زهقان said...

احب اسجل اعابى بمدونتك الجميلة
واكيد الزيارة هتتكر

خيرالدين said...

اول حاجه انا اسف على التاخير
ثانيا انا سعيد انك من قراء احمد خالد
ثالثا
هو الموضوع بيبان انه معقد مع انه فى بال كل واحد مننا
هل الفرصه لسه مجتش انى ابقىلا كويس ولا انا كويس فعلا

ونفضل نستنى الاختبار اللى يثبت ده ة
ومش عارفين

بس حيرتنا نفسها واهتمامنا اننا نعرف ان كنا كويسين ولا لا
خير ولاشر
معناها ان معدننا اصيل ولاختبار مش هيبقى صعب


تحيه على الفكره الرائعه

قطوف said...

د.عبير

انا اسف انا اقصد مش عبير بالوصف الى قاله د.احمد خالد توفيق وانت عارفاه الوصف الظاهرى انا أقصد كمية المغامرات والخبره الى عندها

الوصف الظاهرى بالنسبه لك حاجه تانيه
انت بتتكلم فى ايه

وعموما انا بكرر اسف

MaMaDo said...

انا كنت فكر فى المشكله دى او
بس بطريقه تانيه
هو اننا الوقتى لو قدمى الصح و الغلط و انا لو اخترت الغلط مش هيحصل لى ذنب مش يمكن انى لما اسيب الفرصه دى يكون فى حد ذاته غلط

طيب هو القيم و المبادى بقت فعاله الوقتى عشان امنع نفسى من انى اعمل كده
مش ممكن تكون جى فرصه و انا لازم استغلها

و كلااام كتير

بس بتفرق بقى فى النقطه دى هو التربيه و النشأه و الى عرف منعى المبادى و الاخلاق الحقيقيه
مش مجرد كلمتين
بــــــــس

Unknown said...

الحقيقة ان الصراعات دي بتدور جوايا أنا كمان
المشكلة بقا ان بجد الكلام اللي قاله أحمد خالد توفيق ده ساعات باموت م الخوف انه ممكن يطلع صح وممكن كل المباديء والمثل دي تطلع خيال في وسط احتكاكي بالحياة

ده مش هيبان الا لما نحتك بالحياة بجد وأظن أنا قربت وربنا يستر

اللهم ثبت خطانا آميييييييييين

malak said...

بوست جميل وكلام دكتور احمد خالد توفيق ممتاز جدا بس انا عايزة اقولك ان الانسان جواه الخير والشر ومفيش انسان مش بيغلط بس المهم انه هوا يعمل فرمله لغلطة ويتعلم منه

واكيد المبادىء اللى جوانا ديه ناتجة من حاجات كتير زى التربية والنشأة ممكن الواحد يتهز اقدام المغريات بس علشان المبادى ديه جوانا هنقدر نختار الصح وتصمت المبادىء امام اى مغريات

تحياتى
وكل عام وانت بخير

ورمشان كريم

بتاع العسل said...

بعد السلام

اكيد فيه أراء كتير

وكل وجهة نظر تختلف عن الاخرى

ممكن ناس تقول محدش واخد منها حاجة

الى يعرف يعمل حاجة يعملها

لاكن فيه بعض الحاجات لازم نفرمل عندها

شفتى الفيلم.. فرامل يا.. المهم

كل سنة وانتى طيبة

klmat said...

كل سنه وانت طيبه
اختارتى موضوع مهم ورائع
من شب على شىء شاب عليه
اللى بيتعرض لاغراء
وعنده مبادىء بيقدر يقاوم
لانه لايستطيع ان يخون نفسه
الأخلاق والتربيه والمبدأ بيقوى
اللى مش قد المقاومه يبعد عن للاغراء
كونك فكرتى كده حاتقدرى تقاومى
وانا كنت حاكتب اللى كتبه
د/ كسلان بالنص انا من رأيه
وكنت حاختار نفس الآيه
تحياتلى لك

§a§a said...

مش كل الناس طبعا

كل انسان ومعدنه فى ناس تفتن بعد ان كانت تتظاهر بمكارم الاخلاق الرفيعه لكن من له معدن فهذا الذى يصصصمد

Anonymous said...

الكلام جميل وفعلا ممكن الإنسان يكون مقتنع وعارف الصح والغلط ونفسه مايغلطش أبدا زي أيام ما كنا في المدرسة وكانوا يقولولنا الإنسان هو اللي بيختار بنفسه الطريق اللي حيمشي فيه الخير أو الشر فكان بيقى نفسنا نختار الخير بس مش عارفين إزاي
لما كبرنا عرفنا إن الحياة مجرد اختيارات

Unknown said...

الكلام مش لخبطة خالص

بصراحة ده عبارة عن لحظة صدق مع النفس

اللحظة اللي الواحد بيقعد فيها مع نفسة و يحاول يجاوب على سؤال مهم
.
.
هو انا فعلا كويس بمقاييس المجتمع بتاعي ولا لأ؟؟؟
.
.
هو أنا ساعة الجد هاضيع وسط الزحمة وامشي مع القطيع ولا هاثبت ؟؟؟
.
.
السؤال عميق والإجابة ممكن تخلي الإنسان يكره نفسه
.
.
بس ربنا يستر

بوابة الحلوانى said...

كل سنة وانتى طيب
رمضان كريم

abo salah said...

بعد السلام عليكم

أيه الغيبة دي كلها يا ساكنة القلب؟؟

كل سنة وأنتي طيبة

شكلك كده مش هفوقك غير المفأجاة اللي أنا سيبهالك في مدونتي

تحياتي
وكل سنة وأنتي طيبة
ورمضان كريم

ما علينا said...

طبعا ابو صلاح لازم يسبقني
ما هو اساسا اللي انعم على بالمفاجأة دي

واما تاخديها من عنده او من عندي

كدا انا باضم صوتي لصوته

وكل سنة وانت طيبة

محمد العدوي said...

جواك عفريت .. تفرق معاك في ايه .. المهم ميخرجش لو كان عفريت راكبه عفريت . انما لو عفريت ابن حلال وطيب يخرج .. عادي . يتفسح ويشوف الدنيا


ورمضان كريم .

momken said...

البوست رائع كالعاده
وجاى فى معاده جدا
شوفى عاوز اقولك حاجه
اسوا الناس من جعل الله هو اهون الناظرين اليه
بمعنى انه بيبان قدام اى حد تقى وورع واكنه احد الصحابه
لكنه عندما ينفرد بمحارم الله ينتهكها
ويبارز الله بالمعاصى
هذا الشخص انا اسميه من جعل الله اهون الناظرين اليه

اعوذ بالله ان اكون منهم
جزاكى الله خيرا على البوست الجميل
تحياتى

Abeer said...

/012
اولا انا متشكرة جداا يا جماغة على الكومنتات الكتير اللي جتلي
ومعلش ظروف خرجة عن ارادتي انا بغير شركة النت
ومفبش عندي نت في البيت وداخلة من سايبر علشان اقولكم كل سنة وانتم طيبين وان شاء الله ارد على كل واحد في اقري فرصة
دعواتكم لن النت يرجع علشان اتخنقت

اسامة يس said...

صدقت
هو صراع بين ما هو بداخلنا وبين ما يغرينا ... وهذا الصراع هو الصراع الأبدي بين الخير والشر...
فمن اختبر وصمد خير ممن لم يجرب الاختبار...
لكن الاختبار حتى وان فشلنا فيه .. فعنى اننا وعينا السقوط ولم يمر الأمر كأنه كأن لم يكن هذا اعتراف بما تكون داخلنا من مبادئ... ثم ليس مطلوب منى ان يكون الامتياز رفيقنا في كل اختبار ... فمجرد النجاح يحسب لنا ... ولنعد لنفس المثل المضرب ان الحارس الذي لم يختبر لم نعرف عنه اهو حارس جيد ام لا ... لكنه على الاقل مرر الكرة للاعب اخر ... وامسك ولو بكرة سهلة... فكان له دور ... ولو كان بسيطاً
............
وفي النهاية ليس مطلوب منا ان نكون ملائكة ولا نكون شياطين...
ونسأل الله ان نصمد امام الاختبار او نسارع بالتوبه حين ننزلق ..
دمت بكل ود...
خالص تحياتي