Friday 20 June 2008

هي .. والآخر




" عقبالك يا حبيبتي"

هي .. لمست في عينيه بحرا من المشاعر المتدفقة .. حزن وفرح .. خوف وأمل ...
لا أدري لماذا استوقفتني تلك النظرة .. أحسست بسهامها تهاجر من عينيه الى قلبي حاملة كل مشاعره .. برقتها .. وقسوتها


هو .. لا أدري .. شئ ما دفعني للنظر بعينيها وكأنني ألومها على ذنب لم ترتكبه بعد ..
ولكن .. أي ذنب أتحدث عنه .. اليس هذا ما تمنيته عندما تلاقت اعيننا .. من قبل حتى أن تتلامس ايدينا ..!!

آااه .. اتذكر هذا اليوم بدقة تفاصيلة وكأنه حدث بالأمس القريب ..
كنت أتاملها .. كانت البراءة تشع من عينيها لتملأ المكان من حولي
كنت مترددا وحذرا من الاقتراب منها .. خائفا عليها مني
ولكن .. شئ ما كان يدفعني ويحثني على الاقتراب ..

تلامست ايدينا .. واحسست بأن العالم يتلاشى من حولنا .. ودفعتك الى قلبي ..عندها احسست باننا وحيدين بهذا العالم
أنا وهي فقط .. انا وملاكي

كم تمنيت ان تدوم تلك اللحظة وأن أحتفظ بها في حضني الى الابد
ولكن .. دائما هناك لكن ...

هي.. سأشتاق اليك .. الى كلامك ..عتابك ..قلقك

هو.. دائما هناك لكن .. الفراق .. اتعجب حقا من أمري
احببتك .. وتمنيت فراقك

هي .. سأشتاق اليك يا والدي الغالي .. ليتني بحضنك دائما

هو .. تأكدي انني من مكان ما سأظل ارقبك بعيوني



18 comments:

abo salah said...

بعد السلام عليكم

دائما هناك لكن

رغم اعجابى بالبوست كله الا ان الجملة دي استوقتني طويلا

بجد جملة مكثقة
ومش عارف ايه سر لكن دي
بس فعلا دائما هناك لكن
له فى ذلك حكم

بجد بوست هائل ياعبير
وكلامات وتعبيرات عذبة
ظننت فى البداية انهما حبيبان يجمعهما حب كبير
ووجدت في النهاية ايضا انهما حبيبان يجمعهما اسمي معاني الحب .. حب بين الوالد والأبنة

هو .. تأكدي انني من مكان ما سأظل ارقبك بعيوني

جملة انا دلت على شئ دلت على قمة الحب والوفاء والأخلاص

فرغم فراقه الا أنه مازال يوعدها بأن يراقبها


تحياتي ليكي
ولابداعك
ورجوع قوى ياعبير

blue-wave said...

بجد تحفه يا عبير
تحفه وعاجبنى اوى بجد البوست دا
جااااااااااااااااااااامد

Anonymous said...

ازيك يا بيرو
بوست جميل جدا
متحرميناش من الحاجات الحلوه دى

alexandrany said...

بورة
اصقفلك ازاي على الكيبورد
بجد جميييييييل جدا
وقصدتي طبعا تبينيها حبيب وحبيبة
بس لما قريته من الاول تاني مرة حسيت قوي بكلمة أنا وملاكي اكتر من المرة الاولي
وكمان
كنت مترددا وحذرا من الاقتراب منها .. خائفا عليها مني
ولكن .. شئ ما كان يدفعني ويحثني على الاقتراب ..
بجد قمة التعبير يا عبير
:)
تحياتي

Abeer said...

abo salah

بعد عليكم السلام

بجد ربنا يخليك على كلماتك المشجعة
كل اللي عملته اني ركزت على علاقة موجودة فعلا ويمكن مهملة بعض الشيء
وكتبت اللي حسيته
:)
ربنا يخليك تاني
وده بعض ما عندكم

Abeer said...

blue wave

ربنا يخليك يا دكتور
وشكرا لمرورك
:)

------------------
veterinarian

ربنا يخليك (ي) ومنتحرمش
من المرور
:)

Abeer said...

alexandrany

اخجلتم تواضعنا بجد يافندم
:)
وبجد انا مقصدتش اني ابينها انها بين حبيب وحبيبة
انا كنت بكتب فعلا اللي حاساه
ويمكن اللي خلاها توصل كدا ان القيمة ديه او العلاقة ديه اصبحت نادرة بعض الشئ
بس أهو ادينا بنحاول نرجع اي حاجة حلوة

:)

bota said...

السلام عليكم

خلتني ابكي
بجد عشت جواها اوي
ربنا يخفف على الناس كلها
ربنا يوفقك

momken said...

الله يا بيرو
موقف جميل اوى ومليان مشاعر دافئه
اه انت لعبتى بعقلنا شويه
انا سافرت وقلت بيكلم موزة
والى قال بيكلم مراته وخطبيبته
لكن فى الاخر اكتشفنا انه بتكلم مع ولده

وقتها المشاعر اتكثفت اكتر وتداخلت اكتر
واصبحت اجمل واكثر صدقا وجمال

تيلك ايدك يا بيرو

تحياتى

Abeer said...

bota

وعليكم السلام
ربنا يخليكي يا جميلة على مرورك
ومعلش بأة اني خليتك تبكي
:)
المرة الجاية اوعدك ان شاء الله اكتب حاجة تضحكك

Abeer said...

momken

ربنا يخليك
:)
كله بتشجيعك يافندم
وانا بجد مبسوطة جدا انها عجبتكم
:)

safa7_karmooz said...

...:)

abo salah said...

بعد السلام عليكم

ايه الكسل دا ياعبير

أنتي يابنتي مش قولتي في بوستك بتاريخ 12 يونيو الموقع أدناه بعبير
أنك فضيتي خالص

طيب أنتي فين بقي
وليه الغيبة دي

يالا يارب تكوني كويسة
وفي انتظار جديدك

تحياتي

Abeer said...

safa7_karmooz

:)))

------------
abo salah

معلش .. انشغلت شوية بس بتخرجي
زتزابع التخرج
ان شاء الله هعود قريبا
:)

klmat said...

عزيزتى عبير
تسلم ايدك وتفكيرك . البوست رغم قصره
الا انه عميق ومحسوس اوى عارفه بعد وفاه
والدى الله يرحمه كان عندى احساس انه
معايا بيراقبنى من مكان ما بس انا مش شايفه حقيقى مس اعماق قلبى
ربنا يسعدك ويوفقك

و القادم....أجمل said...

رائعه يا عبير
السرد جميل اووووي

فيه مشاعر كتيرة
حب
و حنان
و فراق
و اشتياق

لكن

أشعر أيضا بمرارة



دُمت ِ بود و حب و تألق

:)

Unknown said...

تلامست ايدينا .. واحسست بأن العالم يتلاشى من حولنا .. ودفعتك الى قلبي ..عندها احسست باننا وحيدين بهذا العالم
أنا وهي فقط .. انا وملاكي

رائعة.. بجد خلتني اتخيل موقف مشابه

Abeer said...

كلمات

اسعدني مرورك
:)

-------------
والقادم اجمل

دمتي بكل حب وسعادة
:)

-------------
anonymous

مرورك أسعدني للغاية
:)